Personlig pleje i rPE-emballage: Nye standarder for genbrug af plast

Jan 26, 2024

Personlig pleje i rPE-emballage: Nye standarder for genbrug af plast

Med en helt ny linje af rPE-emballage til personlig pleje er der nu endnu bedre muligheder for at tænke på planeten, når du vælger emballage. Plasten sætter nye standarder for, hvilken plast, der kan genanvendes, og hvordan – fx ved at oparbejde plast, der tidligere blev brændt, til near-food-standard. Dette er samtidig et markant udråbstegn i den plast-strategi og -ambition, vi lancerede i 2018.

Plast er ikke bare plast. Genanvendelse er ikke bare genanvendelse. Og du kan ikke bare genanvende plast uden at tænke over, hvad andre kunne bruge plasten til.

Derfor er vi hos Nopa Nordic glade for, at vi nu kan tilbyde rPE-plast til personlig pleje som shampoo og håndsæbe. Det er et gennembrud, fordi vi blandt andet er i stand til at oparbejde plastik fra husholdningsaffald, der ellers ville være blevet brændt, til en near-food-standard.

Lanceringen af den nye rPE-emballage sker cirka 10 år efter, at vi lancerede vores første flaske i rPET-plast, og cirka 4 år efter, at vi lancerede vaske- og rengøringsmidler i rPE. Og emballagen er som nævnt noget helt særligt, fordi:

  • den har krævet et stærkt samarbejde med ikke mindst Aage Vestergaard Larsen A/S og er resultatet af en stor fælles indsats.
  • den er renset til et niveau, der lægger sig op ad fødevarestandarderne.
  • der er tale om upcycling fra non-food-plastikemballage, der er husstandsindsamlet. De typiske emballager kommer fra rengøringsprodukter og emballage til personlig pleje, som oparbejdes til near-food kvalitet
  • den er baseret på lokalt, nordisk plast, så vi holder plastikken i et lokalt loop.

Kort fortalt bruger vi altså, sammen med Aage Vestergaard Larsen A/S, den plast, der tidligere har været anvendt til fx rengøringsmiddel – og som ofte er blevet brændt -l til “ny” emballage til personlig pleje og dermed er vi med til at skabe en øget genanvendelsesgrad og ikke mindst et bedre cirkulært system for plasten.

– Vi vil inspirere andre. Vi vil sætte en standard og vise, at der er gode og bedre alternativer. Og vi vil vise, at husstandsindsamlet plast kan oparbejdes til en plastkvalitet, der er egnet til produkter inden for personlig pleje. Det har stor betydning, ikke kun for os, men for samfundet som helhed, konstaterer Nikolaj Haulrik, Chief Innovation Officer i Nopa Nordic.

Fra fiskenet til Afrika til …

Rejsen hen mod den nye rPE-plastik til personlig pleje har været i gang i mere end tre år, og det har været en rejse med mange destinationer og tur/retur. Målet – personlig pleje i plastik, der var mere skånsomt over for vores planet – stod klart. Men vejen derhen var ikke markeret på kortet.

– Vi har også været forbi fiskenet og blomsternet og hentet plast i Spanien og Grækenland og Afrika … Vi har testet alt muligt, men vores store ønske og ambition var at lave et lokalt kredsløb i stedet for at købe plast i hele verden, fortæller Jeannette Hostrup, Team Manager i Nopa Nordic.

Den endelige løsning blev fundet sammen med Aage Vestergaard Larsen A/S, Nordens største virksomhed inden for genanvendelse af plast. Det er således Aage Vestergaard Larsen A/S, der modtager den grovsorterede husstandsplastik, hvorefter plasten gennemgår forskellige processer og til sidst bliver til plast pellets, som så bliver til nye emballager.

– Ingen kan gøre det alene. Det kræver partnerskab, tillid, langsigtede ambitioner og et fælles mål, og det har vi haft i samarbejdet med Aage Vestergaard Larsen A/S og den virksomhed, der producerer emballagen, understreger Jeannette Hostrup.

Strategi sætter ambitioner højt

Netop samarbejdet og ambitionerne var centrale, da vi hos Nopa Nordic fastlagde vores plastikstrategi i 2018. Der blev sat ambitiøse mål og lavet til- og fravalg, herunder også en beslutning om ikke at bruge komposterbar plast.

Da strategien var fastlagt, tog vi den med ud til vores leverandører.

– Det var også et redskab til at sige: “Det er her, vi skal hen. Vil I med?”. Nogle var med fra begyndelsen, mens det tog lidt længere tid for andre. Som nævnt så kan ingen gøre det alene, og det er vigtigt, at nogen tør sætte barren højt. Det gjorde vi, siger Nikolaj Haulrik, der også – sammen med andre kolleger fra Nopa Nordic – har været involveret i Plastindustriens “Designguide for genbrug og genanvendelse af plastemballager til de private forbrugere”, som netop er kommet i en 3. udgave:

– Det er helt afgørende, at der bliver skabt en fælles retning og forståelse på tværs af alle industrier, der bruger genanvendt plastik. Der skal være plastik til alle. Det er designguiden med til at sikre, og derfor var det naturligt for os at være med.

Det handler om, at vi i fællesskab kæmper for en bedre verden, og i den kamp nytter det ingenting at blive nummer ét, hvis det sker på bekostning af andre.

Written By Nopa Nordic Allison

Related Posts