Vi udvikler ikke kun produkter. Vi udvikler også mennesker

Nov 30, 2023

Medarbejderudvikling er mange ting. Nyt job. Mere ansvar. Efteruddannelse. Kurser. Sidemandsoplæring. Muligheden for at forfølge en interesse … Hos Nopa Nordic samler vi de dygtigste medarbejdere, og vi vil give dem de bedste forudsætninger for at udvikle fremtidens løsninger

Når du producerer vaske- og rengøringsmidler med et ansvarligt fokus – og når du har en ambition om at udfordre det bestående og være de bedste til det, vi gør – er der brug for dygtige medarbejdere.

Derfor er vi hos Nopa Nordic hele tiden på udkig efter dygtige, nye kolleger. Og derfor prioriterer vi udviklingen af de gode kolleger, vi har.

Mød nogle af dem her og hør om deres udvikling hos Nopa Nordic.

Daniel Hürdum, Project Manager, R&D
– Master i bæredygtighed

Sammen med en medstuderende fra Aalborg Universitet skrev Daniel Hürdum speciale hos Nopa Nordic, og da han var færdig med uddannelsen – Master of Science in Production and Product Development – tilbød vi ham en stilling i emballageudviklingsteamet.

Her blev bæredygtighed hurtigt hans primære fokus.

– Jeg kunne se en mulighed for at gøre endnu mere inden for bæredygtig emballage, og så fik jeg lov til at løbe med den bold. Det har været mit primære fokus de seneste fire år, hvor jeg har arbejdet med det, har deltaget i konferencer, har været engageret i netværk og så videre, fortæller Daniel, der i december 2022 begyndte på en Mini MBA i Sustainability Management ved Aros Business Academy.

Målet med uddannelsen var at skabe et teoretisk grundfundament for alle de emner, han havde lært og arbejdet med i praksis. Det mål blev opfyldt til fulde.

– Uddannelsen var faktisk en øjenåbner, både på virksomhedsniveau og personligt. Det var et inspirerende forløb, der gav mig alt det, jeg havde brug for, konstaterer Daniel Hürdum, der er glad for både den mulighed og de andre muligheder, han har fået hos Nopa Nordic:

– Hvis man har en interesse, og det giver mening, får man lov til at forfølge den. Det er noget af det, jeg virkelig godt kan lide ved Nopa Nordic.

Søren Abildgaard, R&D Manager
– Fra udvikling af produkter til udvikling af medarbejdere

Søren Abildgaard er civilingeniør i kemi fra DTU og har været en del af Nopa Nordic siden 2010. Først som produktudvikler. Siden som senior produktudvikler. Og så, i snart 2 år, som R&D Manager.

Særligt det sidst nævnte skifte medførte også et skifte i Sørens fokus. Fra en hverdag, der primært handlede om produkter, handlede det nu også om personaleledelse af i dag 14 medarbejdere.

– Jeg er stadig spillende træner, men jeg er ikke så meget i dybden med det som tidligere. Det er sådan “Gud ja, nu er det faktisk dig, der skal udstikke retningen”, men jeg elsker at arbejde med mennesker, og det er en god add-on til det faglige, forklarer Søren.

Inden han overtog ledelsesansvaret i R&D-afdelingen var Søren på lederkursus, og han har fortsat udviklingen af sin ledelsesmæssige værktøjskasse siden.

– Kurset gav mig nogle gode værktøjer og øget bevidsthed om den nye rolle, og så har jeg deltaget i forskellige seminarer, webinarer og netværk mv. Jeg kan godt lide at bygge på og så tage lidt fra det ene og lidt fra det andet. Det skyldes nok også min kemi-baggrund, griner Søren og slår fast, at han elsker at tage på arbejde hver eneste dag.

Fordi arbejdet giver mening. Og fordi du har mulighed for at gøre en forskel.

– Jeg er drevet af hele bæredygtighedsproblematikken, og jeg føler virkelig, at vi gør en forskel hos Nopa Nordic. Samtidig er det fede ved Nopa Nordic, at hvis du tager ansvaret og vil det, er der ret vide rammer, understreger Søren.

Mette Ransborg Pedersen, Laborant
– Internt udviklingsforløb med 14 kolleger

Det er 3 år siden, at vi ansatte Mette Ransborg Pedersen som laborant på vores testlaboratorium, hvor vi laver funktionstests af alle vores forskellige produkter: vaskemidler, rengøringsmidler, opvasketabs osv.

Efter ganske kort tid hos Nopa Nordic stod det imidlertid klart, at Mette ikke kun er fagligt dygtig. Hun har også et godt overblik og en sikker hånd for koordinering og planlægning, og derfor fik hun det overordnede ansvar for dette på laboratoriet. Meget MED hendes vilje.

– Jeg har været laborant i 20 år og har gået rigtigt mange kilometer på et laboratoriegulv efterhånden. Så det er sjovt også at lave noget andet, og jeg er åbenbart god til det, lyder det med et smil fra Mette, der fortsætter:

– Det betyder naturligvis også meget, at vi har en god arbejdsplads hos Nopa Nordic. Vi har en høj grad af tillid i teamet.

Mette er også blevet en del af vores interne Personlig Udvikling-program.

Det er et udviklingsforløb, vi har kørt én gang for en gruppe af ledere, og nu kører igen for en gruppe medarbejdere. Over en række kursusgange lærer de om eksempelvis adfærd, personlighedstyper og kommunikation.

– Det var været godt at få skabt et teoretisk grundlag, og det er også en stor styrke, at min chef har været på det samme forløb. Vi kender de samme teorier, og vi kender hinandens personlighedsprofiler, og det gør meget nemmere, siger Mette, der også er glad for at være på Personlig Udvikling sammen med kolleger fra andre afdelinger:

– Vi er en 14-15 kolleger afsted, og det er fantastisk bare lige at lære hinanden at kende, få kontakterne og ganske enkelt snakke sammen.

Petronela Rambu, linjeoperatør og linjekoordinator
– Uddannet som industrioperatør

Petronela Rambu har været en del af Nopa Nordic i snart 6 år, men faktisk var det lige før, at det var blevet et væsentligt kortere samarbejde.

Efter ét år på natholdet i produktionen blev det nemlig besluttet at nedlægge det nathold, Petronela var en del af. Og med børn og en sprogskole i dagtimerne, havde hun et klart svar, da hun blev spurgt til først aftenhold og så daghold: Nej. Og nej.

En fyreseddel truede. Desværre. Men heldigvis for os lod Petronela det ikke blive ved et nej.

– Så spurgte jeg, om jeg ikke kunne arbejde i Service, hvor de brugte vikarer, i stedet. Min chef blev lidt overrasket, fordi jeg aldrig havde arbejdet med den slags opgaver før, men 2-3 uger efter kom han og sagde ja, husker Petronela med et grin.

Efter en periode i Service flyttede Petronela tilbage til produktionen, nærmere bestemt natholdet på en anden linje med flydende vaskemidler. Og efter et stykke tid som linjeoperatør her, stillede vi så et spørgsmål, hvor vi heldigvis ikke fik nej: Vil du uddanne dig til industrioperatør?

– Jeg var glad for at blive spurgt, men også lidt bange for det, fordi mit danske sprog ikke var så godt. Men det duer jo ikke at være bange hver gang, der kommer muligheder, så jeg sagde ja.

– De første par måneder var hårde, men jeg fik opbakning fra mine kolleger og min leder: “Det kan du sagtens” og “Du er klog”, lyder det med et smil fra Petronela, der på uddannelsen blandt andet fik sat ord og teori på det, hun havde lært i praksis:

– Jeg har fået en forståelse for, hvorfor vi gør, som vi gør. Det har åbnet mine øjne og tanker.

Mens hun var i gang med uddannelsen, blev Petronela endvidere udnævnt til linjekoordinator, hvor hun blandt andet er ansvarlig for timekontrol og dokumentation.

Torben Vernersen, produktionsleder
– 33 år på Nopa Nordic og sulten på nyt

Det er 33 år siden, at Nopa Nordic etablerede en afdeling i Hobro; den afdeling, der i dag er blevet til hovedkontoret. Dermed er det også 33 år siden, at Torben Vernersen blev del af Nopa Nordic, for han var med fra dag ét – og er her heldigvis stadig.

Efter mange år som produktionsmedarbejder i blanderiet, hvor de forskellige rengørings- og vaskemidler mv. bliver blandet, blev Torben for et par år siden produktionsleder samme sted.

– Vi var syv medarbejdere, og jeg var den, der havde været der længst, lyder det med et glimt i øjet.

Mens Torben havde stor erfaring med alt i blanderiet, havde han til gengæld ikke erfaring som leder. Derfor sagde han ja tak til først et kursus, “Fra kollega til leder”, og siden en hel akademiuddannelse i ledelse, der har strakt sig over de seneste 3 år.

– Jeg gik ud af 9. klasse, fordi jeg ikke gad at gå i skole mere, så det har da været hårdt at komme tilbage på skolebænken. Men jeg har også lært meget. Om hvordan du taler med dine kolleger. Om situationsbestemt ledelse. Om motivation, forklarer Torben og konstaterer, at han er glad for at være færdig med uddannelsen – men også glad for at have været igennem den og for mulighederne som leder.

– Nopa Nordic har udviklet sig rigtigt meget i de år, jeg har været her, og det har været én motivationsfaktor for mig. Men den personlige udvikling er også en stor motivationsfaktor. Jeg er da stolt over at have fået lov til at tage sådan en uddannelse.

Bettina Sønder, Market Manager International
– Fra salgskoordinator til Key Account Manager til Market Manager

Da Bettina Sønder for 15 år siden begyndte som salgskoordinator i Nopa Nordic var både hendes og virksomhedens fokus det nordiske marked, og det vigtigste – og nogle gange nærmest det eneste forhandlingsparameter – var prisen.

I dag er både Nopa Nordic og Bettina et helt andet sted.

Der er samarbejde med kunder i hele verden. Det mangeårige fokus på ansvarlighed og påvirkningen på vores planet har flyttet drøftelserne, så det handler om meget andet end “billigst muligt”. Og Bettina er blevet Market Manager International efter nogle år som Key Account Manager.

– Det har været en vild rejse med Nopa Nordic, og jeg har et fantastisk arbejde, hvor ikke to dage er ens. Så får du besøg af én kunde. Så besøger du en anden kunde. Så er det det kinesiske marked. Så er det Sydamerika. Så er det noget helt femte, lyder det fra Bettina, der ud over salgs- og kundeansvar også har ledelsesansvar for fire medarbejdere.

Derfor er den Key Account Manager-uddannelse, hun tidligere har fået i Nopa Nordic, blevet suppleret med en intern lederuddannelse.

– Gennem et år havde vi en række forskellige moduler, hvor vi både lærte os selv bedre at kende, og lærte, hvordan man er leder for andre. Det handlede for eksempel om personprofiler, sammensætning af teams, motivation og konflikthåndtering, og det har virkelig givet meget. Også i form af et stærkere internt netværk, forklarer Bettina og slår fast, at det ikke kun er opgaverne og mulighederne, der gør hende glad for arbejdet i Nopa Nordic:

– Jeg har nogle virkelig gode kolleger. Vi har en god relation til hinanden, og det er vigtigt, for man skal være glad for at gå på arbejde.

Camelia Călin, linjeoperatør og linjekoordinator
– Fra vikar til linjekoordinator

Camelia Călin kom til Nopa Nordic som vikar i 2020, men året efter havde vi heldigvis mulighed for at tilbyde hende et fast job som linjeoperatør – og et halvt år senere blev hun så linjekoordinator for den produktionslinje, hun arbejder på.

– Alt det, jeg lærte af min chef, skal jeg nu lære videre til mine kolleger, og så bliver man da glad, når der er en, der siger: “Det er så nemt at forstå, når du forklarer det”, siger Camelia og fortsætter med et smil:

– Men jeg har også nogle gode kolleger. Når mennesker har lyst til at lære, er det meget lettere at lære dem noget.

Opgaverne som linjekoordinator handler ikke kun om at instruere andre. De handler også om planlægning og overblik, og for at få endnu flere værktøjer i den værktøjskasse har Camelia både været på interne kurser i Nopa Nordic og er begyndt på uddannelsen til industrioperatør.

– Jeg har ikke arbejdet på fabrik før, og uddannelsen har lært mig, hvordan en fabrik fungerer. Den har givet mig en større forståelse for sammenhængene, og det gør det eksempelvis lettere at prioritere i opgaverne ud fra, hvad der er vigtigst for virksomheden, forklarer Camelia og vender igen tilbage til kollegerne, når hun bliver spurgt, hvad hun er gladest for ved jobbet:

– Nogle gange kigger vi bare på hinanden, og så ved vi, hvad den anden vil sige. Vi arbejder godt sammen, og vi har det godt sammen. Vi griner meget med hinanden.

Written By Nopa Nordic Allison

Related Posts